Lékaře, kteří dítě naočkují jen naoko, bez milosti potrestáme, říká Prymula

29. října 2017, zpravy.idnes.cz

Proočkovanost v Česku mírně klesá, ve společnosti se šíří nepravdivé informace a tendence vyhýbat se očkování roste. „Někteří lékaři jsou ochotní zapsat, že dítě je očkované, a ve skutečnosti vakcínu vystříknou do umyvadla,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz vakcinolog a náměstek ministra zdravotnictví Roman Prymula.

Ministerstvo zdravotnictví plánuje změnit od ledna způsob očkování proti infekčním nemocem. Nově se zavede horní lhůta pro očkování proti spalničkám, zarděnkám a příušnicím (MMR vakcína). Hexavakcína by se měla očkovat ve schématu 2+1, přičemž poslední dávku by děti dostaly nejpozději v jednom roce.
    Je to komplexní změna celého zákona, a protože to má nějaké ekonomické dopady, museli jsme zvážit pozitiva a negativa. Výrazně náročnější to bude v zavedení pneumokokové vakcíny pro seniory starší 65 let. A zároveň budou mít chlapci možnost očkování proti viru HPV.

    Naopak, u hexavakcíny jsme přešli na úspornější schéma 2+1, protože máme dostatek důkazů a v řadě evropských zemí již tento model aplikován je. Pro laika to znamená, že z toho schématu, které jsme tu měli, vypadne prostřední dávka. Takže bude jedna dávka mezi druhým a třetí měsícem, dávku mezi třetím a čtvrtým měsícem nedostane a bude až mezi čtvrtým a pátým měsícem.

Děti by takzvanou MMR vakcínu musely dostat do 18. měsíce, druhá dávka by se pak odsunula na pátý až šestý rok dítěte. Proč jste zavedli takovou hranici?
    Dostali jsme se do situace, že zejména v Evropské unii nyní probíhá řada epidemií spalniček, což je až zarážející, protože toto onemocnění mělo být v tuto chvíli již eliminováno. Bohužel jsou spalničky velmi závažné. V Rumunsku na ně v poslední době zemřelo 34 osob, což je v 21. století naprosto neuvěřitelná věc. My jsme se tak rozhodli ne primárně kvůli spalničkám, máme tady spíše problém s epidemií příušnic.

    Zatímco u ostatních očkování je poměrně úzký interval, kdy se aplikuje další dávka, u MMR tomu tak není. V Evropě máme zkušenosti s odstupem druhé dávky od první šest měsíců až jedenáct let. My jsme byli na nejnižší hranici, měli jsme šest měsíců mezi první a druhou dávkou, ale na základě sérologických přehledů se ukazuje, že imunitní systém nedokáže držet tuto hladinu do vyššího věku. Proto se rozhodlo, že se dávka posune na pátý až šestý rok a tím se překlene věk adolescentů a mladších dospělých, aby nedocházelo k epidemiím.


Liga lidských práv i spolek Rozalio si stěžují, že doporučeno je očkovat v 15. měsíci a nejpozději do 18. měsíce. Budou na to tedy jen tři měsíce.
    Jejich cílem je kalendář rozvolnit, co nejvíce by to šlo. Vzali jsme v potaz jejich volání po schématu 2+1 u hexavakcíny. Na druhou stranu u méně dávkových schémat musíme být přísnější. Naopak u MMR je interval možno rozšířit, nebudou na to jen tři měsíce. Bude možnost aplikovat dávku MMR od 12. měsíce. Ale nemění to nic na tom, že do 18. měsíce k očkování musí dojít. Ta hranice je podle mého názoru jediná restriktivní věc, která je ve vyhlášce navíc.

    Když k tomu někteří přistoupí až ve čtyřech letech, to je přesně to, co nepotřebujeme. Pokud chceme spalničky nějakým způsobem kontrolovat, měli bychom začít očkovat v nějakém rozumném věku.

    Pokud bude jasný důkaz toho, že dítě nemohlo být očkované, když bude mít vysoké horečky nebo bude akutně nemocné, tak může dojít k odložení. Mě fascinuje, že si všichni stěžují na ten interval mezi dávkami, přitom byl vždycky – mělo se očkovat mezi 15. a 18. měsícem.

Spalničkami jsou nakaženy převážně děti, anebo spíše dospělí?
    Je to otázka obojího. Když se podíváme na epidemie, vyskytují se u dětí, které jsou neočkovány. U spalniček potřebujeme proočkovanost až 95 procent, teď už ani tohoto čísla nedosahujeme. Realita je někde kolem 93 procent, ale jsou i alarmující data o pouhých 90 procentech v některých regionech.


Jaká je obecná proočkovanost v Česku?
    Mírně klesá, pohybuje se přibližně okolo 93 procent. Nemáme tady žádný imunizační registr, který by zaznamenával, kdo byl a nebyl očkován.

Čím si to vysvětlujete?
    Vzhledem k tomu, jak děsivé informace se šíří po sociálních sítích, tak jsou lidé schopni hledat různé výjimky a obstrukce, jak se tomu nepodrobit. Samozřejmě jsou některé cesty legální, ale to, co je pro mě naprosto nepřijatelné, je, že někteří lékaři jsou ochotni zapsat, že dítě je očkované, a ve skutečnosti vakcínu vystříknout do umyvadla. Jestli to prokážeme, tak takové lékaře budeme bez milosti trestat způsobem, který může vést až ke ztrátě diplomu. To je věc, která je za rámcem naší tolerance.

Jak se stavíte k individuálním očkovacím plánům rodičů? Dítě dostane nějaké základní dávky a zbytek, až když má silnější imunitu a nastupuje třeba do školy.
    Cokoliv je víc než nic. Ale dramaticky s tím nesouhlasím. Oni si často ne úplně soudně uvědomují, že takhle je to se vším v medicíně. Když si řeknu, že si dám alternativní schéma antibiotik, tak to znamená, že ho budu brát třeba jen každý druhý den, ne denně, a ve finále to povede k tomu, že hladina antibiotika mi spadne pod terapeutickou úroveň a mikroorganismy už nebudu zabíjet, takže zase začnou růst, léčba tedy bude mnohem delší nebo bude neúspěšná.

    U těch vakcín je to tak, že hladiny protilátek, které by se v optimálním schématu dostaly na nějakou úroveň, tak budou na mnohem nižší úrovni, to znamená, že vydrží podstatně kratší dobu a může dojít k tomu, že za pět let tady bude nějaká infekce a člověk nebude chráněn, protože jeho schéma nebylo adekvátní. A to mi na tom vadí nejvíc. Některé ty matky se k tomu staví způsobem, že jsou majitelem dítěte a bezezbytku rozhodují o tom, co dítě může a nemůže. Dítě je ale potřeba chránit.

Není právě problém v tom, že se, jak jste již zmiňoval, na sociálních sítích šíří různé neověřené informace, kterým lidé uvěří? Že nemají dostatek relevantních informací, na jejichž základě by se rozhodovali?
    To je opravdu problém, ministerstvo má v tomto obrovský skluz. Třeba proočkovanost proti chřipce je u nás minimální v porovnání s Evropou. Stát neudělal žádnou řízenou kampaň, která seriózně vysvětlí, že opravdová chřipka je onemocnění, které je závažnější, než si myslíme, a může se na ni i zemřít a vakcína má takovou a takovou činnost.

Většina lidí ale nemá s chřipkou problém. Pro koho je tedy vhodná?
    Je tam vazba na věk. Pokud je člověk zdravý a nemá žádné komplikace a chřipkou onemocní zřídka, tak není nutné, aby byl mezi 18 a 50 lety očkovaný. Pokud má ale člověk chřipku každý rok, tak bych to zvážil, natož když je mu nad 60 let. Čím je člověk starší, tím slabší má imunitní systém, který se pak s nemocí nedokáže účinně poprat.

Jste předsedou České vakcinologické společnosti. Setkáváte se sám s rodiči-odpůrci očkování? Debatujete s nimi o výhodách či nevýhodách očkování?
    Často se mi stává, že rodiče, kteří jsou zpočátku negativně nastavení k očkování, po rozhovoru změní názor. Jsou například negativně nastaveni proti systému, přitom proti očkování jako takovému nic nemají. Tehdy se s nimi dá racionálně mluvit. Pak jsou tu jedinci, kteří v systému působí naprosto destruktivně a šíří nepravdivé informace. Setkal jsem se s matkami, které zaplatily nehorázné peníze za detoxikaci po očkování či za nějaké šetrné vakcíny, ačkoli sám netuším, co si pod tím představit.

Tím, že jsou „negativně nastaveni proti systému“, myslíte, že jim vadí povinnost očkování v konkrétním věku?
    Po mých zkušenostech vím, že „povinnost“ je jen záminka. Až se tady nastaví systém dobrovolného očkování, tak se přestane úplně očkovat. Já tvrdím, že by se jim nejvíce líbila vyhláška o očkování, kde by byla napsána jedna věta: „V České republice se neočkuje“.

Takže si nemyslíte, že by u nás mohlo nastat dobrovolné očkování jako mají například v Německu?
    Před asi pěti lety jsem si to uměl představit. Takhle jsme například dohodli očkování proti pneumokokům a HP virům. Ovšem vzhledem k tomu, jaké informace se o očkování šíří, a jelikož je vidět, že u dobrovolného očkování dojde k velkému poklesu, rozmyslel jsem si to. Zrovna u těch pnemokoků to jde v posledních čtyřech letech stále dolů a ukazuje se, že hladina proočkovanosti není úplně dobrá. Jestli se přiblížíme na 60-70%, bude to už opravdu nízké číslo. A třeba u spalniček by propukla epidemie.

Hrozí rozšíření i nějaké další nemoci kromě spalniček?
    Tak není to nijak masivní, ale zmínil bych tetanus, s kterým jsme si již dlouho nesetkávali a na Slovensku se objevil u neočkovaného dítěte. Do budoucna by se mělo také řešit očkování proti tuberkulóze. Zrušili jsme ho v povinném schématu a nechali ho jen pro rizikové skupiny, což bylo správné rozhodnutí. Ale vzhledem k migraci a různým pozitivním jedincům, kteří se sem dostávají z východu, by stálo za to očkování mít. Ovšem určitě ne zcela touto nebezpečnou vakcínou, která je teď k dispozici. Už desítky let se hovoří o tom, že potřebujeme novou lepší vakcínu, ale zatím není.

Hrozí nám v souvislosti s migrací nějaké nemoci, na které nejsme připravení?
    Když jsem se na to díval, nebylo to tak tragické. Je potřeba si uvědomit, že pokud migrant dokáže urazit dlouhou cestu ze země původu až sem, tak úplně nemocný být nemůže, protože by to nevydržel. Hrozí asi jen tuberkulóza. Sice se tvrdí, že riziko je malé, ale podívejte se do Německa. Přestože je Němců asi 82 milionů, tak zhruba těch 2,5 milionu migrantů, kteří tam přišli, dokázalo dvojnásobně zvýšit výskyt tuberkulózy v zemi.

Vy jste chystali zákon o tom, že stát má nést následky za nežádoucí účinky očkování. Jak to s ním vypadá?
    V tomto případě došlo k tomu, že se vůbec nedostal do Sněmovny, aby byl projednán. Věcný záměr zákona máme a teď se ho budeme snažit připravit bez ohledu na to, jaký ministr tu po volbách bude.

Jaké odškodnění by tam mělo být?
    Jsou dvě varianty. Buď by to bylo poměrně specifické odškodnění. Specifikovalo by se, jaký problém by mohl nastat a jaká částka by za něj byla. Ale převažuje názor, že by to mělo být spíše obecného rázu. Když dojde k nějakému postižení, dostali by lidé paušální odškodnění.
   

Autor: Alena Beníšková

    Zdroj: https://zpravy.idnes.cz/roman-prymula-ockovani-vakcinace-rozhovor-f2v-/domaci.aspx?c=A171009_161023_domaci_ale

Blíží se nová pravidla pro očkování. Stát ho bude více hlídat

2. listopadu 2017, Martina Spěváčková Seznam Zprávy

Očkovat, nebo neočkovat? Otázka, kterou si klade v poslední době řada rodičů. Napětí mezi státem a rodiči ohledně této povinnosti zatím příliš neopadá.

Od ledna pravidla pro očkování upraví nová vyhláška. Mohou tedy rodiče zásadně mluvit do očkování svých dětí, nebo je to vše čistě pod taktovkou státu? Do Seznam Zpráv přišel Roman Prymula, náměstek ministra zdravotnictví a předseda České vakcinologické společnosti.

Číst dál...

Nenechte očkovat dvě vakcíny najednou. Znáte pravidla bezpečného očkování?

Článek převzat z webu maminka.cz

 

23.  10.  2017 | Tereza Víchová

Oč­ko­vá­ní je zá­sad­ní pre­ven­tiv­ní opat­ře­ní, o je­hož nut­nos­ti ne­po­chy­bu­je­te. Přes­to vás pře­pa­da­jí oba­vy: Jak to za­ří­dit, aby va­še mi­min­ko zvládlo všech­no bez pro­blé­mů? Po­ra­dí­me.

Číst dál...

Prymula: Uvažoval jsem o dobrovolném očkování. Když ale vidím, co se šíří internetem, nešlo by to

16. srpna 2017, aktualne.cz
 
Ministerstvo zdravotnictví připravilo novou verzi vyhlášky, která mění pravidla povinných očkování. Stanovením horní věkové hranice pro podání první dávky vakcíny proti spalničkám, příušnicím a zarděnkám chtějí autoři vyhlášky zabránit tomu, aby rodiče očkování svých dětí odkládali až před nástup do školky či školy. Aktivisté z řad rodičů to ale považují za neoprávněný zásah do svých svobod. "Pokud jsme přijali to, že očkování je povinné, bylo by nesmyslné, abychom nechali člověka očkovat třeba ve čtyřech letech a do té doby ho nechránili," namítá náměstek ministra a zároveň předseda České vakcinologické společnosti Roman Prymula. Zároveň ale přiznává, že stát musí zapracovat na osvětě.
Číst dál...

Vakcína proti spalničkám povinně do 18 měsíců. Stát chce zpřísnit očkování

10. srpna 2017, idnes.cz

Ministerstvo zdravotnictví navrhuje změnit způsob očkování proti infekčním nemocem. Nově zavádí horní lhůtu pro očkování proti spalničkám, zarděnkám a příušnicím. Děti by vakcínu musely dostat do 18. měsíce, druhá dávka by se pak odsunula na pátý až šestý rok dítěte. Změna má potkat i hexavakcínu. Opět by se měla očkovat ve schématu 2+1 jako dříve, přičemž poslední dávku by děti dostaly nejpozději v jednom roce.

Číst dál...

Hovorka (KDU-ČSL): Co uděláte pro plošné zavedení screeningu novorozenců?

13. 7. 2017, parlamentnilisty.cz

Interpelace poslance Ludvíka Hovorky na ministra zdravotnictví Miloslava Ludvíka ve věci screeningu imunity novorozenců na 59. schůzi Poslanecké sněmovny dne 13. 7. 2017.

Děkuji za slovo. Vážený pane ministře, v České republice je možnost zajistit screening - to je plošné zjišťování - nedostatku imunity novorozenců. Závažné vrozené poruchy imunity se v naší populaci vyskytují četněji než vrozené metabolické vady. Bez screeningového vyšetření se vrozená porucha imunity u dítěte, které je v prvních měsících života chráněno protilátkami od matky, nemusí po narození projevit. Odhalí se většinou později. U dětí s poruchou buněčné imunity se proto nesmějí podávat živé vakcíny, neboť u nich místo ochrany mohou vyvolat onemocnění s velmi vážnými následky. To se týká rotavirových vakcín, pak BCG vakcíny i vakcíny proti zarděnkám, spalničkám a příušnicím MMR.

Číst dál...

Čtyřleté neočkované dítě školka nepřijme, pětileté musí. Zákony si protiřečí

4. srpna 2017, idnes.cz

Počátkem září nastane kolize dvou zákonů, které upravují pravidla pro přijímání dětí do školek. První norma totiž říká, že přijaty mohou být pouze řádně očkované děti. Druhá však zavádí povinné předškolní vzdělávání pro pětileté děti, a to i ty neočkované. Podle kritiků tato paradoxní situace boří argumenty pro povinné očkování při vstupu do školky.

Číst dál...

Rok od roku přibývá dětí s nežádoucími účinky po očkovacích vakcínách

12. 3. 2017, Rozhlas.cz

Stovky dětí ročně mají nežádoucí účinky po povinném očkování. Jak uvádí Státní ústav pro kontrolu léčiv, případů rok od roku mírně přibývá. Často jde jen o banální reakce jako je bolest hlavy nebo únava. Někdy ale rodiče hlásí i vážnější poruchy. Spojitost mezi nemocemi jako je epilepsie nebo autismus a vakcínami zatím ale oficiálně podložená není. Přibývá ale rodičů, kteří se povinného očkování bojí.

„Do čtyř měsíců dostala tři očkování, začala svalově ochabovat. Naše lékařka dál očkovala podle očkovacího kalendáře,“ říká Lenka z Pardubicka, u jejíž dcery propukla krátce po dokončení očkovacího plánu epilepsie. Doktor vyloučil spojitost nemoci s vakcínami, a proto případ nehlásila. 

Číst dál...

Za vážnou újmu po očkování by měl být odpovědný stát, uznává ministerstvo

6. 1. 2017 Lidovky.cz

PRAHA - Téma odpovědnosti státu za očkování se znovu dostává do popředí. Ačkoli Ústavní soud již dva roky hlasitě volá po odškodňování újmy na zdraví vzniklé povinným očkováním, ministerstvo zaspalo. Slibovaný návrh zákona stále není na stole. Poslanec Jan Farský (TOP 09) proto přišel s pozměňovacím návrhem zákona, který se aktuálně projednává. „Totalitního reliktu“ se chce zbavit co nejdříve.

Případ dvouletého chlapce z Jihomoravského kraje, jehož rodina marně žádala odškodnění kvůli tomu, že mu údajně po očkování ochrnula půlka obličeje, znovu rozhořel spor mezi odpůrci a zastánci očkování.

Ústavní soud už dlouhodobě volá po odškodňování újmy na zdraví vzniklé povinným očkováním. I podle rozsudku Nejvyššího správního soudu by převzetí odpovědnosti státu za tuto újmu přispělo ke zmírnění obav rodičů z nepříznivých následků očkování.

Číst dál...

„Lobby vyhrála,“ říká Hovorka o reklamě na očkování. Ludvík: „Jsem v tom laik“

Blesk.cz, 24. 2. 2017

 

Farmaceutická lobby v Česku zvítězila a prosadila propagování vakcín. Tvrdí to alespoň poslanec Ludvík Hovorka (KDU-ČSL). Podle něj tuzemsko tím, že povoluje reklamy na očkovací preparáty, porušuje právo Evropské unie. Ta totiž propagaci léků na předpis zakazuje. Výjimku sice dostaly vakcinační akce, ale už ne konkrétní očkovací léčiva, jak si to vyložili tuzemští zákonodárci, popsal politik pro Blesk.cz.

 

V Evropské unii platí zákaz reklamy všech léčiv s výdejem na předpis vůči široké laické veřejnosti. Tento zákaz se týká podle Hovorky samozřejmě i všech vakcín.

Číst dál...

Očkovat či neočkovat? - Rozhovor s Martinou Suchánkovou

Na webu mamanamaterske.cz vám během příštích týdnů a měsíců přineseme spoustu článků o očkování ve spolupráci s odborníky. Důvody jsou jasné - nikde jinde v západní Evropě není tolik povinných očkování. Přibývá dětí, které mají po vakcínách nežádoucí účinky. Pediatři rodiče dostatečně neinformují o rizicích, která mohou dítě postihnout. Rodiče neznají složení vakcín. Přibývá už i rodičů, kteří se proti povinnému očkování bouří. A náš systém? Místo diskuze používá bič - rodiče pokutuje a trestá. Má na to vůbec právo? Jak se rozhodnout a co dělat, pokud se rozhodnete neočkovat? To všechno se zde dozvíte.

Tento díl je připraven ve spolupráci s občanským sdružením ROZALIO a jeho předsedkyní Martinou Suchánkovou:

Kdo nebo co je Rozalio?

Občanské sdružení ROZALIO – Rodiče za lepší informovanost a svobodnou volbu v očkování, sdružuje rodiče, kteří nejsou spokojeni se současnou situací ohledně očkování dětí. Zásadním faktem je, že očkování dětí je povinné a rodičům upírá jejich právo rozhodovat o svých dětech a při očkování podat svobodný a informovaný souhlas, jako je tomu u jakéhokoliv jiného zdravotního zákroku. Další věcí je velmi nízká informovanost rodičů o očkování ze strany pediatrů. Každý rodič by měl před očkováním dostat k pročtení přinejmenším příbalový leták vakcíny a měl by být poučen nejen o přínosech, ale také o všech rizicích toho kterého očkování.

Číst dál...

ČRo Plus - Podle České vakcinologické společnosti přibývá neočkovaných dětí?!

4. 12. Český rozhlas Plus - Den podle Martiny Maškové

Podle České vakcinologické společnosti přibývá neočkovaných dětí, nebo dětí očkovaných jinak, než doporučují lékaři.

 Krajský soud V Hrardci Králové vyhověl žalobě rodičů za nepřijetí dětí do školky a tak připustil, že do školky mohou být přijaty i děti neočkované vyskytli-li se v rodiině zdravotní problémy v časové souvislosti s očkováním.

 Tato I další témata zazněla v diskusi nad tématem očkování s Martinou Suchánkovou předsedkyní ROZALIO a MUDr. Romanem Prymulou, předsedou České vakcinologické společnosti

Poslech zde: http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3756541 (začátek 16:50)

Číst dál...

Čtyřleté neočkované dítě do školky nesmí, pětileté už musí. ROZALIO: „Dokazuje to, že jde o trestání neočkovaných, ne o zdraví dětí.“

Český rozhlas Plus

Příští rok už by do školky měly povinně nastoupit všechny pětileté děti, a to včetně těch, které nejsou očkované. O povinném roce předškolního vzdělávání totiž rozhodli politici. Jen o rok mladší, čtyřleté děti bez očkování ale do školek nesmí. Ředitelkám hrozí až půlmilionová pokuta, pokud takové dítě přijmou. Jak řešit tento rozpor?

Číst dál...

Čtyřleté dítě bez očkování do školky nesmí, pětileté bude muset. Nikomu to nepřijde divné

Aktuálně.cz

Příští rok už by do školky měly povinně nastoupit všechny pětileté děti, a to včetně těch, které nejsou očkované. O povinném roce předškolního vzdělávání rozhodli politici. Jen o rok mladší, čtyřleté děti bez očkování ale do školek nesmí. Ředitelkám hrozí až půlmilionová pokuta, pokud takové dítě přijmou. Nikomu ze zákonodárců to ale nepřijde divné. Ministerstvo školství ani zdravotnictví změnu neplánuje. Podle poslance Davida Kasala (ANO) z pracovní komise pro očkování to byl trochu ústupek školskému zákonu a neočkovaným dětem, které jsou teď omezovány, když do školky nemohou.

Číst dál...

Zdravotnický deník.cz - Konflikt zájmů ředitele Prymuly? Horší, než se na první pohled zdálo (aktualizováno)

30.6.2016

Před deseti dny jsme zveřejnili článek Milióny ve víru konfliktu zájmů vrchního vakcinologa profesora Prymuly, kde jsme upozornili na konflikt zájmů profesora Romana Prymuly. Ředitel Fakultní nemocnice v Hradci Králové a šéf České vakcinologické společnosti působí ve firmě své dcery Biovomed s.r.o., která inkasuje od farmaceutických firem ročně přes 41 miliónů korun. Z této částky rodinné firmě zůstane 7,1 miliónu jako zisk před zdaněním a 3,5 miliónu korun si vyplatí dva její zaměstnanci. Zdravotnický deník nyní využil zákon o střetu zájmů (č. 159/2006) a po mnoha urgencích se mu podařilo nahlédnout do tzv. Registru oznámení o jiných vykonávaných činnostech, oznámení o majetku nabytém v průběhu výkonu funkce a oznámení o příjmech, darech a závazcích podávaných veřejnými funkcionáři, který vede ministerstvo zdravotnictví. Zjistili jsme, že Roman Prymula od roku 2010 vydělal, kromě svého platu ředitele FN, více než 32 miliónů korun, že tyto peníze vykazoval každý rok jiným způsobem a v oznámení neuvedl své působení ve firmě Biovomed s.r.o. Na základě těchto zjištění byl dnes odvolán z postu ředitele FN Hradec Králové. 

Číst dál...

Zapal svíčku za včeličku 2016

Podpořte konání dalšího ročníku informativní akce

 

ZAPAL SVÍČKU ZA VČELIČKU

 

Nemůžete se sami zúčastnit či pomoci organizovat informativní akci "Zapal svíčku za včeličku"?
Pak ji můžete podpořit finančně na transparentní účet Rozalia 2600037973/2010 vs 1234, vzkaz pro příjemce "Svicka"
Finanční podpora bude využita k dotisku brožur s příběhy po očkování a k tisku informačních letáků

http://www.rozalio.cz/index.php/aktuality/887-zapal-svicku-za-vcelicku 

Číst dál...

RozhlasPlus - Diskuze: (Ne)bezpečné očkování?

17.4.2016

 

O tom, že Ministerstvo zdravotnictví může stále nařizovat očkování dětí, rozhodl v únoru minulého roku Ústavní soud. V České republice je tedy vakcinace nutná pro nepovinnou školní docházku. Bez této podmínky by děti neměly do školky nastoupit. Diskuze, která však kolem této vyhlášky panuje, otevírá otázky o bezpečnosti vakcín.

Číst dál...

Vitalia.cz - hliník a vakcinační adjuvans - kritické téma pro obhajobu očkování

15.4.2016

Vakcinační adjuvans opravdu nejsou vůči organismu bezpečné a šetrné látky. Protože z principu věci vůbec nemohou být.

Číst dál...

Rozhlasový dokument - (Ne)bezpečné očkování?

Rozhlasový pořad (Ne)bezpečné očkování? z cyklu Dobrá vůle, který v roce 2015 natočila redaktorka Alena Blažejovská mapuje situaci povinného očkování v ČR a to nejen aktuální situaci spojenou s novelizací zákona na ochranu veřejného zdraví, ale i situaci obecnou a dlouhodobou.

 

Časosběrná dokumentární analýza tématu povinného očkování, vznikla během bouřlivé diskuze tohoto tématu v loňském roce. Obavy rodičů se zkušenostmi s negativními účinky očkování tehdy vyústily v Petici proti represivnímu přístupu státu v otázce očkování a březnovou demonstraci před budovou Ministerstva zdravotnictví ČR.  Ve stejné době Ústavní soud rozhodl o zachování povinného očkování v ČR a o tom, že do mateřských škol a dalších předškolních zařízení smějí být přijaty jen plně očkované děti. Pořad dokumentuje tyto události a představuje aktivity sdružení Rozalio – Rodiče za lepší informovanost a svobodnou volbu v očkování. 

Připravila Alena Blažejovská. Dramaturgie pořadu Lenka Svobodová, režie Radim Nejedlý.

 

Stránky pořadu a možnost poslechu celého pořadu zde: http://www.rozhlas.cz/dvojka/dobravule/_zprava/nebezpecne-ockovani--1493044

Číst dál...